• Martin Strobel
  • +49 (89) 99143 631

Intel meldet Rekordergebnis für das erste Quartal

(PresseBox) (Feldkirchen / Santa Clara, ) .
- Umsatz 10,3 Milliarden Dollar
- Bruttogewinnmarge 63%
- Operatives Ergebnis 3,4 Milliarden Dollar
- Nettogewinn 2,4 Milliarden Dollar
- Gewinn pro Aktie 0,43 Dollar

Die Intel Corporation erzielte im ersten Quartal 2010 einen Umsatz von 10,3 Milliarden Dollar, ein operatives Ergebnis von 3,4 Milliarden Dollar, einen Nettogewinn von 2,4 Milliarden Dollar und einen Gewinn pro Aktie von 0,43 Dollar.

"Wir investieren ständig in Spitzentechnologie, daher ist unsere Produktpalette auch die überzeugenste die wir je in unserer Firmengeschichte hatten", sagte Intel Präsident und CEO Paul Otellini. "Die Kombination aus unserer Produktführerschaft, der weltweit wachsenden Nachfrage und unserer Fähigkeit auf allen Ebenen betriebliche Abläufe hervorragend auszuführen, führte zum besten ersten Quartal in der Unternehmensgeschichte von Intel. Wir sehen auch optimistisch in die Zukunft denn unsere Produkte finden auch Verwendung in einer Vielzahl neuer und interessanter Markt- und Kundensegmente."

Finanzrückblick für das erste Quartal 2010

- Der Umsatz der PC Client Group war im Vergleich zu Vorquartal stabil. Mit Mobilprozessoren wurde ein Rekordumsatz erzielt.
- Der Umsatz der Data Center Group war im Vergleich zum Vorquartal um 8 Prozent niedriger.
- Der Umsatz der restlichen Intel Architecture Group war im Vergleich zum Vorquartal um 9 Prozent niedriger.
- Der Umsatz aus dem Verkauf von Intel® Atom(TM) Prozessoren und Chipsätzen belief sich auf 355 Millionen Dollar. Im Vergleich zum Vorquartal ein Rückgang um 19 Prozent.
- Der Durchschnittsverkaufspreis (ASP) von Mikroprozessoren stieg leicht im Vergleich zum Vorquartal.
- Ohne Berücksichtigung der Auslieferung von Intel® Atom(TM) Prozessoren ist der ASP im Vergleich zum Vorquartal stabil geblieben.
- Die Ausgaben für Forschung und Entwicklung sowie für Marketing und Verwaltung lagen zusammen bei 3,1 Milliarden Dollar. Höher als die bisherige Erwartung.
- Die Steuerquote lag wie erwartet bei 29 Prozent.

Prognosen zur Geschäftsentwicklung

Die folgenden Prognosen berücksichtigen keine Einflüsse aus dem erwarteten Gewinn aus dem Verkauf unserer Investition in Numonyx oder aus potenziellen Zusammenschlüssen, Akquisitionen, Ausgliederungen sowie anderen das Unternehmen betreffenden Maßnahmen, die nach dem 12. April abgeschlossen wurden.

Prognose für das zweite Quartal 2010

- Umsatz: 10,2 Milliarden Dollar, plus oder minus 400 Millionen Dollar.
- Bruttogewinnmarge: 64 Prozent plus oder minus einiger Prozentpunkte.
- Ausgaben für Forschung und Entwicklung sowie für Marketing und Verwaltung insgesamt: ca. 3,1 Milliarden Dollar.
- Keine Gewinne oder Verluste aus Kapitalbeteiligungen sowie Zinsen und andere Posten.
- Abschreibung: ca. 1,1 Milliarden Dollar.

Prognose für 2010

- Bruttogewinnmarge: 64 Prozent plus oder minus einiger Prozentpunkte. Die bisherige Prognose lag bei 61 Prozent plus oder minus 3 Prozentpunkte.
- Ausgaben für Forschung und Entwicklung sowie für Marketing und Verwaltung insgesamt: 12,4 Milliarden Dollar plus oder minus 100 Millionen Dollar. Die bisherige Prognose lag bei 11,8 Milliarden Dollar plus oder minus 100 Millionen Dollar.
- Ausgaben für Forschung und Entwicklung: ca. 6,4 Milliarden Dollar.
- Steuerquote für das zweite, dritte und vierte Quartal: ca. 31 Prozent.
- Abschreibung: ca. 4,4 Milliarden Dollar plus oder minus 100 Millionen Dollar.
- Investitionen in Anlagen: erwartet 4,8 Milliarden Dollar plus oder minus 100 Millionen Dollar.

Geschäftsprognosen, "Quiet Period" und Zwischenberichte

Die Geschäftsleitung wird die Prognosen während des Quartals in nichtöffentlichen Sitzungen mit Investoren, Investmentanalysten, Medien und anderen Akteuren fortschreiben. Zwischen dem Geschäftsschluss am 28. Mai und der Veröffentlichung des zweiten Quartalsbericht 2010 liegt die "Quiet Period", während der bis dato veröffentlichte und bei der SEC eingereichte Berichtsdaten nicht zur Fortschreibung der Geschäftsprognosen verwendet werden dürfen. Die Quartalsergebnisse des zweiten Quartals 2010 werden voraussichtlich am Dienstag, den 13. Juli 2010, veröffentlicht.

Webcast

Am 13. April um 14 Uhr 30 PST (23 Uhr 30 MEZ) strahlt Intel die Bekanntgabe der Ergebnisse live auf seiner Investor-Relations-Website unter www.intc.com aus. Ein Mitschnitt der Veranstaltung und eine MP3 Datei stehen zum Download zur Verfügung. Im Anschluss an die Quartalsergebnisse wird Intel voraussichtlich einen Kommentar von Stacy J. Smith, Intel Vice President und CFO, auf www.intc.com/results.cfm veröffentlichen.

Intel (NASDAQ: INTC), das weltweit führende Unternehmen im Bereich Halbleiterinnovation, entwickelt Technologien, Produkte und Initiativen, um Leben und Arbeit der Menschen laufend zu verbessern. Weitere Informationen über Intel finden Sie unter http://www.intel.de/newsroom und http://blogs.intel.com.

© 2010 Intel Corporation. Alle Rechte vorbehalten.

* Intel, das Intel Logo, Intel Xeon, Intel Core und Intel Atom sind Marken oder Produktnamen der Intel Corporation in den USA oder anderen Ländern. Andere Marken und Produktnamen sind Eigentum der geweiligen Inhaber.

Risk Factors

The above statements and any others in this document that refer to plans and expectations for the first quarter, the year and the future are forwardlooking statements that involve a number of risks and uncertainties. Many factors could affect Intel's actual results, and variances from Intel's current expectations regarding such factors could cause actual results to differ materially from those expressed in these forwardlooking statements. Intel presently considers the following to be the important factors that could cause actual results to differ materially from the corporation's expectations.

- Demand could be different from Intel's expectations due to factors including changes in business and economic conditions; customer acceptance of Intel's and competitors' products; changes in customer order patterns including order cancellations; and changes in the level of inventory at customers.

- Intel operates in intensely competitive industries that are characterized by a high percentage of costs that are fixed or difficult to reduce in the short term and product demand that is highly variable and difficult to forecast. Additionally, Intel is in the process of transitioning to its next generation of products on 32nm process technology, and there could be execution issues associated with these changes, including product defects and errata along with lower than anticipated manufacturing yields. Revenue and the gross margin percentage are affected by the timing of new Intel product introductions and the demand for and market acceptance of Intel's products; actions taken by Intel's competitors, including product offerings and introductions, marketing programs and pricing pressures and Intel's response to such actions; defects or disruptions in the supply of materials or resources; and Intel's ability to respond quickly to technological developments and to incorporate new features into its products.

- The gross margin percentage could vary significantly from expectations based on changes in revenue levels; product mix and pricing; startup costs, including costs associated with the new 32nm process technology; variations in inventory valuation, including variations related to the timing of qualifying products for sale; excess or obsolete inventory; manufacturing yields; changes in unit costs; impairments of longlived assets, including manufacturing, assembly/test and intangible assets; the timing and execution of the manufacturing ramp and associated costs; and capacity utilization.

- Expenses, particularly certain marketing and compensation expenses, as well as restructuring and asset impairment charges, vary depending on the level of demand for Intel's products and the level of revenue and profits.

- The tax rate expectation is based on current tax law and current expected income. The tax rate may be affected by the jurisdictions in which profits are determined to be earned and taxed; changes in the estimates of credits, benefits and deductions; the resolution of issues arising from tax audits with various tax authorities, including payment of interest and penalties; and the ability to realize deferred tax assets.

- Gains or losses from equity securities and interest and other could vary from expectations depending on gains or losses realized on the sale or exchange of securities; gains or losses from equity method investments; impairment charges related to debt securities as well as equity and other investments; interest rates; cash balances; and changes in fair value of derivative instruments.

- The majority of our nonmarketable equity investment portfolio balance is concentrated in companies in the flash memory market segment, and declines in this market segment or changes in management's plans with respect to our investments in this market segment could result in significant impairment charges, impacting restructuring charges as well as gains/losses on equity investments and interest and other.

- Intel's results could be impacted by adverse economic, social, political and physical/infrastructure conditions in countries where Intel, its customers or its suppliers operate, including military conflict and other security risks, natural disasters, infrastructure disruptions, health concerns and fluctuations in currency exchange rates.

- Intel's results could be affected by the timing of closing of acquisitions and divestitures.

- Intel's results could be affected by adverse effects associated with product defects and errata (deviations from published specifications), and by litigation or regulatory matters involving intellectual property, stockholder, consumer, antitrust and other issues, such as the litigation and regulatory matters described in Intel's SEC reports. An unfavorable ruling could include monetary damages or an injunction prohibiting us from manufacturing or selling one or more products, precluding particular business practices, impacting our ability to design our products, or requiring other remedies such as compulsory licensing of intellectual property.

A detailed discussion of these and other factors that could affect Intel's results is included in Intel's SEC filings, including the report on Form 10-Q for the fiscal quarter ended September 26, 2009.