Ansprechpartner:in Frau Denise Thim +49 3641 654366

Jenoptik presents fast and precise 3D metal cutting laser machine at FABTECH.

From November 9 to 12, Jenoptik will demonstrate its laser machine series for 3D metal cutting, JENOPTIK-VOTAN® BIM, at North America’s largest trade show for metal processing technology in Chicago, IL in Hall North 2, booth 6087.

Laser cutting allows a highly efficient processing of complex metal parts. The non-contact process minimizes costs caused by set-up time or tool wear. Due to its design and high flexibility, JENOPTIK-VOTAN® BIM is the ideal, virtually wear-free tool for processing of a variety of metal working parts, even if the manufacturer processes on only one laser machine, because there is no need to use special cutting dies as during the conventional processing. With a repeat accuracy of up to 50 µm, this laser machine ranks among the most precise systems of its class. Moreover, the axis movements of the robot’s laser arm are up to 60 percent faster. JENOPTIK-VOTAN® BIM cuts a circle or slot in only one second. This allows for a significantly shorter cycle time compared to other robot systems.

The system concept of the JENOPTIK-VOTAN® BIM series is based on a beam guide inside the robot. This allows using laser sources with a power of up to 4 kW without having to use a complex external beam guide. At the same time, the equidistant beam path prevents the laser beam from pumping effects, ensuring a stable beam quality. This approach allows Jenoptik to deliver its customers a technological competitive advantage.

With its metal cutting laser machine series, Jenoptik serves the automotive industry by cutting e.g. complex car body and structural parts as well as hydroformed tubes, being used for exhaust systems or car body rail manufacturing. JENOPTIK-VOTAN® BIM is simple to integrate into production lines or combined processing units.

Watch a live demonstration of the robot at Jenoptik’s booth 6087 in Hall North 2 at the FABTECH trade show in Chicago, IL USA from November 9 to 12.

Further Information

In der Sparte Laser & Materialbearbeitung beherrschen wir die komplette Wertschöpfungskette der Lasermaterialbearbeitung und zählen zu den führenden Anbietern - von der Komponente bis zur komplexen Anlage. Im Bereich der Laser hat sich Jenoptik auf qualitativ hochwertiges Halbleitermaterial, zuverlässige Diodenlaser sowie innovative Festkörperlaser wie zum Beispiel Scheiben- und Faserlaser spezialisiert und ist bei Hochleistungsdiodenlasern weltweit anerkannter Qualitätsführer. Diese Laserstrahlquellen werden unter anderem in der Materialbearbeitung, der Medizintechnik und im Bereich Show & Entertainment eingesetzt. Im Bereich Laseranlagen entwickeln wir Lasersysteme und -maschinen, die im Zuge der Prozessoptimierung und Automatisierung bei unseren Kunden in Fertigungsanlagen integriert werden. Diese dienen zur Bearbeitung von Kunststoffen, Metallen, Halbleitermaterial und Dünnschichtsolarzellen mit höchster Effizienz, Präzision und Sicherheit.