Universell einsetzbare Relaisinterfaces

Der Interface Spezialist Friedrich Lütze, Weinstadt stellt zwei neue steckbare und komplett montierte Koppelrelais-Baureihen REP und REI mit Schraubanschluss vor.

(PresseBox) (Weinstadt, ) Beide neuen Relais-Baureihen von LÜTZE werden ohne großen Montageaufwand via Tragschienenmontage (TS 35) einfach nur aufgerastet. Auch im Servicefall muss somit die Verdrahtung nicht gelöst werden. Beide Koppelrelais-Baureihen werden als komplett montierte Einheiten, bestehend aus Relaissockel, steckbarem Relais und einem Relaishaltebügel mit Auswerffunktion gefertigt. Damit erübrigt sich bei der Schaltschrankmontage die aufwändige Lagerhaltung der Einzelteile. Herz der REP Baureihe ist ein hochmodernes Miniaturleistungsrelais mit einem steckbaren Anzeige- bzw. Entstörmodul. Im Inneren der Baureihe REI versieht ein robustes Industrie-Relais mit feststellbarer Handprüftaste und einem steckbaren Schutzmodul seinen Dienst. Das Schutzmodul (REI) und das Anzeige- bzw. Entstörmodul (REP) sind jeweils mit integrierter Status-LED plus Freilaufdiode (DC) oder Varistor (AC) ausgerüstet. Beide Baureihen sind spulenseitig für alle gängigen AC/DC Steuerspannungen von 24 bis 230V. ausgelegt.

Die Relaissockel beider Baureihen sind 1/3 stöckig und damit logisch aufgebaut. Die Kontakt- und Spulenanschlüsse sind räumlich gegenüber angeordnet, wie es von modernen Schaltschrankkonzepten mit klarer Trennung von Steuersignal und Laststrom gefordert wird. Alle Ausführungen können auf Wunsch mit hart vergoldeten Kontakten ausgerüstet werden, so dass selbst kleine Signale ab 1V/mA problemlos geschaltet werden können.

Die REP Familie ist verfügbar mit der Kontaktart 1- und 2-Wechsler sowie mit Schaltspannungen von 400V (AC) bzw. 300 V (DC). Der Schaltstrom beträgt bei AC und DC in der Abhängigkeit von der Kontaktart 12 bzw. 16 A.

Die REI Familie ist verfügbar als 2-,3- oder 4-Wechsler und einer Schaltspannung von 250 V (AC/DC). Die Schaltströme betragen in der Abhängigkeit von der Kontaktart bei AC/DC 6, 10 bzw. 12A.

50 years Tradition in Automation - with endless pioneering work and innumerable patents, LÜTZE today ranks amongst the leading companies in its sector worldwide. The Lütze company was founded in 1958 in Weinstadt, just outside Stuttgart, by Friedrich Lütze (born 1923). Since then the company has been developing and manufacturing electronic and electrotechnical components and system solutions for the automation industry, as well as high-tech components and solutions for the railways. Even back in those days, the young company quickly made a name for itself with its groundbreaking innovations and international patents. The introduction in 1972 of its LSC-Wiring System offered designers and builders of electrical control cabinets the opportunity for the first time to save up to 25% space against conventional designs. In the early 80s LÜTZE was already one of the leading global suppliers of highly-flexible cables.

Since the company was founded over 50 years ago, it has been part of the company philosophy, with its highly innovative products, to be a key supplier in the automation sector. Not without good reason has LÜTZE been investing more than the sector average in research and development.

The business has been growing steadily, with a cumulative growth over recent years of around 50%. Subsidiary companies have been founded in France, Austria, Switzerland, USA, UK and Spain. In 2007 the LÜTZE China subsidiary was opened. Since 2003 LÜTZE has owned the modern electronic production facilities of ELFRA in the Czech Republic. The ELFRA s.r.o. company employees over 100 people at its Chrudim site, about 100 km east of Prague.

Today the Friedrich Lütze GmbH & Co. KG is active worldwide; with 370 employees it generates an annual turnover of over 60 million euro and has more than 2000 customers within Germany alone. The major product groups include Control Cables, the LSC Wiring System for control cabinets, Interface and Suppression Technology, Power Supplies, Fieldbus Technology and Ethernet Controllers. Railway engineering forms a further important business sector for LÜTZE, where the company is already a major global player: around 30,000 LÜTZE components have already been installed in rail vehicles worldwide. Latest news: During the construction of the world's tallest building in Dubai, LÜTZE has supplied the power supply cable for the highest construction crane.

In 2006 Friedrich Lütze passed on the management of the company to his son Udo. On May 2nd 2008 the LÜTZE company celebrates its 50th anniversary. On this day LÜTZE will be hosting a technical symposium, when topics will include "Thermodynamics in control cabinet construction" and "Distributed control under the harshest conditions". Renowned speakers from the fields of science and industry will be attending.